Huhuu

keskiviikko 14. toukokuuta 2014

Valmistus ja markkinointi

Otin yhteyttä muotoilijan suosittelemaan mahdolliseen valmistajaan. Kyseessä on suomalainen puuhuonekaluja valmistava yritys. Itselleni on tärkeää, että valmistaja on kotimainen (osallistumme myös kampanjaan, jossa ostetaan 10 eurolla kuussa enemmän kotimaisia tuotteita ja sillä pitäisi saada aikaan 10 000 uutta työpaikkaa). Vuoropuhelu tulee olemaan paljon helpompaa ja voin olla kohtuullisen varma laadusta ja tuotteen kemikaalien turvallisuudesta. Toimitusvarmuus ei ole kiinni satamalakoista. Mahdollinen tuotantomaa voisi olla myös Viro, mutta toivottavasti hintapolitiikka mahdollistaa kotimaisen valmistajan. Olen menossa tutustumaan tuotantotiloihin ensi viikolla ja samalla varmasti keskustelemme yhteistyön aloittamisesta. Kätevää, jos sama kumppani on mukana kehitys- ja tuotantovaiheessa.

Ystävän suositeltua pyörän lisävarustetta intouduin tilaamaan vastaavanlaista suomalaisesta nettikaupasta. Tuotetta ei kuitenkaan ollut varastossa koko Suomessa. Soittaessani nettikauppaan totesin, että siinä olisi yksi mahdollinen jälleenmyyjä Tuotteelle. Samalla kun kysyin lisävarusteen toimitusaikoja, kyselin myös melko pyöreästi Tuotetta kuvaillen, olisiko kyseinen yritys halukas toimimaan jälleenmyyjänä. Koska en voinut tarkalleen kertoa, millaisesta tavarasta on kyse, ei vastapuoli tietenkään voinut lyödä lukkoon mielipidettään. Uusia tuotteita kuitenkin ollaan innokkaita ottamaan myyntiin ja kateprosentti vaihtelee 20 ja 60 välillä. Pelkoni siis on, että jos Tuote tulee markkinoille jälleenmyyjien kautta, se tulee kuluttajalle niin kalliiksi, että myyntimäärät pysyvät pieninä. Laskin, että vaikka Tuote maksaisi kuluttajalle liki 800e, siitä jäisi omaan yritykseeni alle 200e. Ja sillä pitäisi pystyä pyörittämään markkinointia, kuljetusta ja varastoa sekä itsekin saatava vielä tomaattia leivän päälle (omassa kaupassa edelleen järkyttävä yli viiden euron kilohinta kotimaiselle tomaatille, vaikka aurinkokin jo paistaa) ja mitä kaikkia vakuutuksia sun muita kuluja tästä vielä seuraakaan.

Jälleenmyyjäkuviota pohtiessani päädyin tekemään nettihakuja aiheesta. Jälleenmyyntisopimuksista kertovat sivustot tuntuvat useimmiten olevan asianajotoimistojen selostuksia ja itseasiassa kalastelevat sopimuksentekijöitä käyttämään lakimiehiä apunaan. Mutta siellä selostettiin myös jälleenmyyjän ja agentin erot, ja ehkä olenkin enemmän kiinnostunut agenteista? Täytyy miettiä. Löysin neuvoja liikeidean keksimiseen ja kannattavuuden pohtimiseen. Tuotteen idea tuli puhtaasti omasta kokemuksesta eikä mistään keksitystä listasta. Olen jutellut Tuotteesta Uusyrityskeskuksessa, Elyssä, Muovassa, Buorressa ja muutamien muiden tahojen kanssa. Ehkä 50 % on ollut sitä mieltä, että loistojuttu ja loput on olleet varautuneempia. Olen kertonut ideastani yksityiskohtaisemmin vain yhdelle potentiaaliselle asiakkaalle, ystävälleni, joka kuuluu potentiaaliseen asiakaskuntaan. Kunhan saan tarkemmat piirustukset muotoilijalta omien raapustusteni sijaan, sekä jonkinlaisen arvion kuluttajahinnasta, aion kysyä ehkä kymmeneltä kaveriltani, mitä mieltä he ovat, ostaisivatko ja ostaisivatko hinnalla X. Edellisen linkin kautta päädyin lukemaan myös internet-markkinoinnista. Siellä oli monia kohtia, joita olinkin jo päättänyt hyödyntää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti