Huhuu

perjantai 24. tammikuuta 2014

Valmistautumista

Olen edelleen pohtinut, miten valmistautuisin Uusyrityskeskuksessa käyntiä varten.

Soitin kaverille ja kyselin, miten heidän yrityksensä oli löytänyt muotoilijan, kun sitä oli tarvittu, ja että onko antaa mitään neuvoja. He olivat löytäneet omansa Aalto-yliopiston yhteistyöprojektin kautta. Asiat kulkevat eri tavalla, kun on jo toimiva yritys, joka käsittääkseni tuottaa myös voittoa, eli on rahaa projekteihin. Totesimme, että muotoilijan pitäisi olla sellainen, joka on valmis muokkaamaan suunnitelmiaan sen mukaan, miten tuotteen tuotanto toimii järkevästi. Myös muotoilijan pitäisi olla valmis ottamaan huomioon tuotteen loppuhinta. Lopuksi vitsailimme, että kehen ottaisin yhteyttä ensimmäkseksi; Stefan Lindforsiin, Ristomatti Ratiaan vaiko Eero Aarnioon. Oikeasti se taitaa mennä niin, että yritän etsiä rahan tarpeessa olevan opiskelijan Aallosta. Katselin jo vähän, minkälaisia osastoja siellä on, löytyykö ketään potentiaalista yhteyshenkilöä. Kysyin myös toiselta, taiteellisemmalta kaverilta, tunteeko hän ketään muotoilijaa. Mutta kuulemma tuttuna on vain korusuunnittelija, jolla on jo kädet täynnä työtä. Mahtaisiko kolmannen kaverin arkkitehtivanhemmat tietää ketään??

Mies otti illalla pari valokuvaa, joissa olen tilanteessa, johon tuoteideani toisi helpotusta. Mikäli tarpeen on, näytän niitä ja muutamaa netistä löytämääni kuvaa selostaessani ideaa Uusyrityskeskuksessa. Etsin myös taustatietoa tilastoksi netistä. Taidan yhdistää ne muutaman slaidin powerpointiin, jonka voin ottaa esiin jos joku kysyy.

Käyn harvakseltaan kerhossa, jossa käy paljon tuotteeni kohderyhmään kuuluvia ihmisiä. Kysyin siellä, voisinko tuoda tuotteeni näytille markkinointimielessä, jos tästä ikinä tulee jotain. Sain luvan. Markkinointi kerhon tiloissa on sallittua ja muutkin myyvät siellä tuotteitaan.

Eli olen nyt:
-löytänyt potentiaalisen rahoittajan
-pohtinut kohderyhmää
-suunnitellut markkinointia moneltakin kantilta
-kysellyt vinkkejä muotoilijoista

Uyk:n sivuilla suositeltiin, että tuotteen kohderyhmälle tehtäisiin jonkinlainen, edes pienimuotoinen kysely, jossa tuotteen menekkiä ja elinkelpoisuutta hieman kartoitettaisiin. Mutta en haluaisi paljastaa ylimääräisille ihmisille tuoteideaani. Voisin ehkä kysellä lähimmän piirin ihmisiltä, mutta onko otos silloin tarpeeksi suuri?

Olen toivottavasti paljon viisaampi maanantain tapaamisen jälkeen. Toivottavasti tiedän silloin, onko pakko heittää kirves kaivoon vai voiko porskutella eteenpäin.

ps, sain toisenkin keittiön tuolin viimein maalatuksi. Mies kokosi ja laittoi pehmukkeet jalkoihin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti