Huhuu

torstai 13. helmikuuta 2014

Lomailua ja vastauksia

Koska olen lekotellut onnellisesti auringon alla, on yritysasioiden päivittäminen jäänyt vähän väliin.

Kirjoittelin maileja useaan paikkaan kyselläkseni mm. muotoilun, mainoskuvausten ja kotisivujen tekemisen hintatietoja lissuun tarvittavaa rahoitussuunnitelmaa varten. Ennen kuin voin hakea rahoitusta, pitäisi siis tietää, mihin rahaa menee ja paljonko. Vastauksiakin sain.

Mainoskuvaukset: 75e kuva. Kröhöm. Tietoni mainoskuvauksista perustuu Huippumalli haussa TV-ohjelmaan. Siinä ainakin kuvaaja kuvaa minuutissa helposti kymmeniä kuvia. Joten yhden session hinnaksi tulisi hetkessä tuhansia euroja. Eli vaikka kaverini tulevat malleiksi ja heiltä löytyisi sopivia vaatteita sekä halua omatoimiseen meikkaukseen, tulevat kuvaukset helposti tosi kalliiksi. Ehkä olen ymmärtänyt hinnan väärin? Pitäisi varmaan soittaa, ei mailata... Kuvia voitaisiin ottaa kotonani, mutta mielessäni on myös yksi tietty ympäristö, jossa Tuotetta voisi käyttää. Sinne pitäisi soittaa ja kysyä, onko mainoskuvaukset kyseisessä paikassa aivan poissuljettu asia. Jos ei, pitäisi neuvotella ehdoista.

Kotisivut ja visuaalisen ilmeen hieman laajempi suunnittelu: alk 1000e. Kuulostaa kalliilta.

Muotoilua, kotisivut ja valmiiksi printattuja mainoksia: alk 20 000. Sekin kuulostaa kalliilta, mutta pidän tätä arviota aika realistisena. Tämän arvion tekijän kanssa juttelin pitkään puhelimessa Tuotteesta ja sen mahdollisuuksista. Kyseessä oli muotoilu- ja suunnittelutoimiston toimitusjohtaja ja sain häneltä tukea joillekin ajatuksilleni Tuotteesta ja sen mahdollisuuksista markkinoilla. En kylläkään kaikille. Hänen kanssaan aion joka tapauksessa neuvotella asiasta laajemmin ensi viikolla. Otan mukaan mallikuvia vastaavista tuotteista.

Aalto-yliopiston ajatuksia menen kuulemaan myös ensi viikolla. Saas nähdä, mitä siellä sanotaan ja millaisia kontakteja on tarjolla.

Lomalla tapasin mahdollista bisnesenkeliäni ja meillä oli keskustelua mm. Tuotteen hankintahinnan ja kuluttajan ostohinnan suuruusluokista. Ei kannata myydä Tuotetta suurella katteella, jos se pelottaa pois kovasti ostajia. Suunnittelin myös kohdennettua markkinointia. Nyt pitäisi vain vielä keksiä, mistä saan kohderyhmien osoitetiedot ja mitä ne maksavat?

Lomalla selailin altaalla myös tanskalaista sisustuslehteä, jossa oli esiteltynä paljon puisia huonekaluja. Aloin haaveilla, että oma Tuotteeni joskus patsastelisi vastaavilla sivuilla. Kansainvälinen huomio saattaisi vaatia kannuksensä jo hankkinutta suunnittelijaa? Haaveilen toki myös kansainvälisestä myynnistä Tuotteelle, mutta ajatuksena, kaikkine byrokraattisine kiemuroineen, se on kovin arveluttava.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti